Statement publicatie beelden bij (brandstof)diefstal

Graag willen we nog eens toelichten waarom wij in voorkomende gevallen kiezen om beelden van brandstofdieven via social media te delen.

 

Aanleiding

Sinds jaar en dag vormt brandstofdiefstal (en in mindere mate vandalisme en diefstal van shopartikelen) een serieus probleem voor tankstations. Om diefstal tegen te gaan zijn tankstations daarom bijna altijd voorzien van camerabewaking.

Tot voor enkele jaren geleden was de pakkans klein, mede omdat veel brandstofdieven valse kentekenplaten hebben gemonteerd. Publicatie van beelden van vermoedelijke daders echter blijkt een uitermate effectief opsporingsmiddel. De berichten op het Facebookaccount ‘HAVÉ-Brandstoffen – Esso Lunteren’ worden vaak meer dan 1000 keer gedeeld en bereiken een groot publiek.

 

Afweging

Het is best een lastige afweging om herkenbare beelden te plaatsen, juist vanwege de mogelijk impact op de persoonlijke levenssfeer van vermoedelijke daders. Vanzelfsprekend plaatsen we alleen als we overtuigd zijn van bewust doorrijden zonder te betalen. Tegelijkertijd lezen we veel reacties in de trend van “als je geen diefstal pleegt wordt het ook niet online gezet’.

Onze afweging is als volgt: wij willen ons niet laten bestelen en geloven dat opgeloste zaken de kans op recidive verkleinen. Bovendien zullen (potentiële) daders zich, bij een verhoogde pakkans, nog eens achter de oren krabben alvorens op rooftocht te gaan. In principe halen we, zodra we dankzij de hulp van het publiek de identiteit van de brandstofdief achterhaald denken te hebben de beelden offline.

Inmiddels hebben bijna alle beelden die door ons op Facebook zijn gepubliceerd geleid tot herkenning en is in enkele zaken aangifte bij de politie gedaan hetgeen meermaals heeft geleid tot strafvervolging. We hopen hiermee bij te kunnen dragen aan een veiliger samenleving en een gezonder ondernemersklimaat.

 

Eerst betalen, dan pas tanken?

Zeker bij onze bemande Esso tankstations staat service en klantvriendelijkheid hoog in het vaandel. We verkopen brandstoffen, heerlijke verse broodjes en bedienen de klant met een praatje en een glimlach. Betalen alvorens te kunnen tanken, of werken met een slagboom past daarom niet bij onze visie op gastheerschap.

We werken graag op z’n Lunters en waar mogelijk op basis van vertrouwen: we hebben zelfs klanten die als ze haast hebben na het tanken even zwaaien en weer doorrijden. De tankpas wordt dan bewaard door de shopmedewerkster van dienst die de transactie voor de klant afhandelt.

Comments are closed.